SPELREGELS
- Maximaal 16 deelnemende teams.
- Deelnemende bedrijven moeten gevestigd zijn in de Achterhoek of Liemers.
- Een team bestaat uit 4 spelers (plus 2 reservespelers).
- Spelers moeten op de loonlijst staan van het deelnemende bedrijf.
- De gemiddelde leeftijd van een team is maximaal 35 jaar.
- Aanvang wedstrijden 19:30 uur.
- Locatie: Theater de Gruitpoort, Hofstraat 2 Doetinchem.
- Inschrijfkosten per team 895 euro exclusief btw. Voor dit bedrag ontvang je vijf volledig verzorgde speelavonden (incl. drankjes en luxe hapjes).
Wedstrijden
- De ABC bestaat uit vijf speelavonden (vier rondes plus een finale-avond) en in totaal 20 wedstrijden van elk 20 minuten.
- Alle teams spelen in totaal twee wedstrijden tijdens de eerste vier rondes.
- Op de eerste avond wordt de loting voor de eerste twee rondes gehouden.
- Na de tweede ronde wordt opnieuw geloot voor ronde 3 en 4.
- De vier teams met het meeste aantal punten na ronde 4 (het puntentotaal van beide wedstrijden bij elkaar opgeteld) spelen de halve finales op de finaleavond. Als twee teams gelijk geëindigd zijn na vier rondes, krijgen beide teams op de finale-avond een allesbeslissende vraag voorgelegd.
- De verliezers van de halve finalewedstrijden spelen dezelfde avond een wedstrijd om plek 3/4.
- De winnaars spelen - eveneens dezelfde avond - de finale.
- Bij een gelijke stand in punten tijdens een halve finale of de finale wordt een beslissende vraag aan beide teams voorgelegd. Het team dat als eerste juist antwoordt, wint de wedstrijd.
Spelregels
- De quizmaster stelt een serie startvragen (10 punten), bij correct antwoord gevolgd door één bonusvraag (5 punten per vraag).
- Degene die het eerst op de rode knop drukt (iedere speler heeft een knop voor zich) mag de startvraag beantwoorden. Hij/zij heeft hiervoor maximaal 5 seconden. Overleggen met de rest van het team is niet toegestaan bij een startvraag.
- Bij een correct antwoord krijgt het team één bonusvraag voorgelegd. De teamleden mogen bij de bonusvraag wél onderling overleggen. De bonusvraag moet binnen 10 seconden beantwoord worden.
- Als het antwoord op een startvraag fout is, mag het andere team de vraag beantwoorden. Ook zij krijgen één bonusvraag bij een correct antwoord op de startvraag. Is ook hun antwoord fout, dan volgt een nieuwe startvraag voor beide teams.
- De quizmaster bewaakt de spelregels en grijpt in als een antwoord te lang duurt (beurt over naar andere team). Bij twijfel over een juist antwoord beslist de quizmaster.
- Voorzeggen is niet toegestaan. Ook niet door het publiek. Als sprake is van voorzeggen is de vraag ongeldig en volgt er een nieuwe vraag.